سقف کاذب

وبلاگ معماری

این وبلاگ صرفا برای کمک به دانشجویان معماری است

انواع سقف کاذب 

 

  • سازه نمایان
  • سقف مشبک با تایل فلزی
  • سقف مشبک با تایل گچی
  • سقف کاذب یک پارچه
  • سازه پنهان
  • تایل گچی ساده
  • تایل گچی آگوستیک
  • سقف کاذب بصورت باکس
  • انواع تایلهای گچی
  • سقف کاذب بصورت باکس و نورمخفی
  • سقف کاذب (pvc) 
     

سقف کاذب :
 

سقف های کاذب اولیه به صورت قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیت کرمیت به کار رفت . اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن مفید گردد . از سوی دیگر انواع تولیدات ورقگالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

شاخه ای از معماري داخلي است که براي پوشش سقف اصلي (زير سقف) بکار ميرود . از پيشينه اين رشته اطلاعات موثقي در دست نيست . معلوم نيست اولين کساني که از سقف کاذب استفاده کرده اند چه قدر از کاربردهاي مختلف اين حرفه آگاهي داشتند اما سقف کاذب در زماني کوتاه جاي خود را در صنعت ساختمان پيدا کرد .

سقف کاذب مي تواند بصورت گچي – چوبي – فلزات رنگين - پي وي سي – شيشه اي – آهني – ورق هاي فلزي روکش دار – آلومينيومي – کامپوزيت و غيره نصب شود که در هر صورت قابليت اجراء به صورت واحد و يا با هم را دارا است . حضور سقف کاذب در ساختمان دغدغه پوشش و مخفي نگه داشتن عوامل زير سقف را از بين مي برد که يکي از ويژگيهاي اين رشته ساختماني نيز هست . سقف کاذب در مواردي که ذکر مي شود قابليت خود را بروز مي دهد : پوشش تاسيسات زیر سقف اصلی - آکوستيک کردن فضا - ایجاد احجام دکوراتيو - هدايت و جلوگيري از اتلاف دما و رطوبت - نورپردازي مناسب با شرايط کار و زندگي و.... پوشاندن ،

مهمترين کارکرد سقف کاذب است ، در کنار پوشش ، کارکرد دکوراتيو و نورپردازي از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند .

سقف کاذب همپاي رشته هاي مختلف ساختماني و صنايع ديگر رشد کرده و به پويايي رسيده است . صنعت نوين ساختمان به خوبي اين رشته را به خدمت گرفته و از آن بهره مي گيرد. طراحان سقف کاذب هم با انعطاف پذيري متريال سقف کاذب آشنايي دارند . آنها از اشکال مختلف محصولات مطلع اند و اين آشنايي به آنها کمک مي کند نقشه هاي بهتري طرح کنند.

 

موقع اجرا هم به همان زيبايي روي کاغذ باشند . طراحي اين رشته از صنعت ساختمان به تخصص خاصي نياز دارد . طراح بايد ويژگي هاي همه سازه ها را به خوبي بشناسد . با انواع سقف کاذب آشنايي داشته باشد و نوع کاربري آنها را در موقعيت هاي مختلف درک کند تا درهنگام اجراء با مشکل مواجه نشود . موقعيت ها ميتواند اينها باشد : با سهولت آويزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلي - رطوبت محل و میزان خورندگی - تغییرات دما در طول سال – اکوستيک بودن – نور پردازي - کارکرد دکوراتيو و مقرون به صرفه بودن . نصب سريع و آسان سقف کاذب هم يکي از مواردي است که توليد کنندگان در ساخت و ساز آن کوشش و رقابت مي کنند . در انتخاب طرح و اجزاء آن همفکري نزديک بين مجري سقف کاذب و معمار طراح بايد وجود داشته باشد .

 
 

سقف ضربی کُرمیت :
به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد.
در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود.

 سقف کامپوزیت :
سقف های کمپوزیت سقف هایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شوند از برشگیر (نبشی) استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرد هر یکپارچگی درست می کند و چون تیرهای فرعی کمپوزیت به علت گیردار بودنتیرهای اصلی و با توجه به لنگر پوش (لنگر زلزله) بتن روی تیرهای اصلی نمیتواند به مقاومتش کمک کند .
میلگردهاییکه روی سقف کامپوزیت قرار دارند میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالفبا تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف کامپوزیت می شودوبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود .
قالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت استفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجرایی بیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت زیر سقف می ماند و ما نمی توان یماز فضای زیر سقف کامپوزیت که تیر های فرعی آنها معمولا زنبوری هستند برای عبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست .
درقالب بندی تخته کوبی مهمترین مزیت آنها این است که در زیر سقف کامپوزیت خلائی وجود دارد و از این خلا برای لوله های تاسیساتی استفاده می شود .
یک یاز مزیت های سقف کامپوزیت قدرتمندی آن نسبت به سقفهای تیرچه بلوک است چون یکی از راههای یکپارچه کردن رفتار ستون ها در هنگام زلزله از طریق سقف می باشد و سقف کامپوزیت به دلیل برش گیر های نصب شده روی تیرهای فرعی یکپارچگی بین فولاد و بتن ایجاد شده و در اطراف ستونها هم همین طور درنتیجه ستون ها در هنگام زلزله رفتار یک پارچه دارند ولی در سقف تیرچه بلوک این گونه نیست .
کلا درباره سیستم های خمشی باید گفت در این سیستم تمام تیرهای اصلی گیردارعمل می کنند و معمولا از پروفیل های سالم استفاده می کنند (لانه زنبوری نباشد) چون اصلا دارای لنگر می باشند و در نتیجه باید آنجا ورق بزنیم و ثانیا لنگر که برش در یک سوم تکیه گاه ها وجود دارد . ما باید در صورت استفاده از زنبوری آنجا را پر کنیم و ما هم وسط را پر کرده و هم گوشه را پر می کنیم و این تنها وقتی است که ما پروفیل نداریم مگر نه بهتر است ازپروفیل استفاده شود.

 

 

 

 


 

 

 

  

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 18 شهريور 1391برچسب:,

] [ 9:48 ] [ حسین خدری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه